Eens in de twee jaar treedt het koar op tijdens het concours. Er worden dan door een vakkundige jury punten toegekend. Het is belangrijk om te weten waar je als koor staat en waar je verbeterpunten liggen.

In april 2015 en april 2017 hebben wij weer meegedaan: Dit was het resultaat van 2017:

We kunnen aan de beoordeling van de twee concoursnummers constateren dat óf we teveel willen óf de stemmen aan het verouderen zijn. Stukken uit de kritische verslagen van de vakjury in april 2017 zijn:

Pastorale: “De balans tussen tenor en bas is niet goed. ” “De klank van de alten en sopranen is soms wat scherp”

The Rythm of life: “Het geheel is wat houterig,  als geheel toch knap gedaan. “…. het gevoel dat dit nummer net een beetje boven het kunnen van het koor ligt.”

Dit was het resultaat van 2015:

Het 4 stemmige stuk, gecomponeerd door Jetse Bremer: Halleluja van Leonard Cohen. Zie het oordeel van de vakjury.

In dit bekende lied van Leonard Cohen is het de uitdaging om de spanningsboog van begin tot einde vast te houden ( en daarom ook de toehoorder te blijven boeien tot het einde). Uw uitvoering had een aangrijpend intieme start, we zijn meteen helemaal bij de les! En deze intimiteit horen we opnieuw aan het slot van de uitvoering. Heel knap gedaan. Grote dynamische diversiteit en hier en daar had ik zelfs een kathedraal gevoel bij de koorklank ( dat we helemaal omringd en bevangen werden door de muziek) heel mooi! Terwijl deze koorzetting veeleisend is. Tip: overgang van maat 26 naar 27: Neem de tijd laat de muziek tot stilstand komen, neem koorklank terug tot mp. Wanneer is de CD opname ? Veel musiceerplezier gewenst!

Het “Halleluja”  werd met de juiste energie gebracht. Er mag wat meer ruimte genomen worden om te nuanceren. Met “Halleluja” is een goede prestatie neergezet.